June 27, 2015

PostHeaderIcon sorry for the long hiatus... :(

Assalammualaikum dan alhamdulilah..

My last post was dated Sept 2014... ni da 28 June 2015... punyalah lama menyepikan diri..
Hari ini lepas bersahur, tergerak hati nak menjenguk my long long no see blog ni... dan tergerak juga hati akhirnya nak menyerikan dengan my latest post..

Actually, saya amat kecewa juga dengan diri sendiri yang telah gagal untuk mendispilinkan diri untuk mengupdate blog. Bila difikirkan niat pertama nak berblog dulu adalah untuk menjadikan blog ni sebagai diari bergambar untuk tatapan diri kendian hari, boleh la dibaca di kala sepi. Jika umur tak panjang, boleh jugalah anak ke, cucu ke membaca serba sedikit tentang pendapat saya or aktiviti saya. Tapi biasalah manusai cepat lupa... lalai... lupa segala janji yek?

Tapi bila diingatkan apa sebab saya tergamak berhenti berblog almost nak setahun ni...?

1. Maybe my aktiviti luar dari dunia maya / blog ni adalah telah berbeza dari segi mental dan fizikal kot..
Saya no longer jadi cikgu tadika..(hahaha... cikgu tadika yang 'bidan terjun' tu)... oooo no ... no... no more... saya da jadi partner!! Yes... partner je... still gak la kena jadi cikgu tadika.. hahahah.. alhamdulilah... so responsibility kena la banyak sikit... walaupun saya masih buat half day, but still masa di rumah pun saya buat gak kerja tadika.

2. Dulu, saya letak pic seketul dua, dan cerita serba sikit so that boleh la tolong ingatkan kronologi event hidup kat blog, later baru saya update my photobook. Pasal update day to day or month to month kan... kekadang tengok picture je tanpa story d mory tiada makna... tu la niat yang terdahulu... tapi NO... lupa... lupa semua niat .. dan lalai...

Akhirnya saya hanya update photobook je.. tu pun tengok mood gak... so far ada 2 je photobook for family... tapi photobook for tadika da 4 buku size 6" x 6"... siap ada parents nak beli lagi no matter what the price...
So, probably tu la salah satu sebab naik lemau nak update blog... uhuuh sedih.. sedih

3. Dulu, guna camera cap ayam plus hp cap limau je ambik picture... la ni da up sikit... Ambik dalam hp.. siap leh buat folder lagi... so itu pasal la kot blog ter biar tak ber'ibu'. Tapi kelemahan no story yg kecik2 tu la...

4. Saya terfikir gak pasal penyalahguna gambar-gambar dalam blog, almaklum blog ni tak terbatas, tiada sempadan. Takut juga kan. Orang ada banyak jenis. Hati ada banyak lain. Kita niat baik, suka-suka tapi bila da di 'abuse'. Pastu terfikir gak tentang agama pulak, what if tersalah bahasa?, tersalah snap pic tentang batas halal haram?, tentang aurat? cerita tentang anak2 saya dan snap pic anak dara dengan berbaju lengan pendek? adakah nanti bila dia da dewasa, pic dalam blog ni akan memalukan dia? tentang auratnya?...Bila kita bercerita tentang suka kita, tah tah ada yang sakitkan hati orang lain.. tentang suka kita.. tapi disangkakan riak nak menunjuk pula.. tentang pendapat kita tapi terus disangka kita segini dan segitu.... aduh... tu la selalunya saya fikir yang terus mematikan niat nak update blog... tapi ada gak saya terfikir.. myblog is my kisah la kan... lu apahal..nak sentap bagai?

5. Lagi satu yang buat terkucil gak nak update blog...ialah rakan-rakan maya saya pun banyak gak yang lemau2 gak... dulu bila seseorang up sikit cerita tentang satu2 kisah tu,  terus trigger idea nak tulis kisah kita jugak... tapi kalau dorang pun naik lemau... kita pun naik liut la...

Ok la... da la tu.. boring pulak orang nak membacanya.. ( ceh! perasan macam la ada yang nak membacanya... end up nanti, saya sendiri gak yang membacanya balik.. heheheh silap2... tahun depan kot.. hahahah)

Adios... Salam Mubarak... today dah 11 Ramadhan ..

p/s :menu ramadhan?... tahun ni pakai makan apa yang ada dalam peti ais dan masak dalam masa sejam before berbuka... usually my hubby masak main course dan saya masak pencuci mulut dan air jew...

Baju raya? siap da... tapi semua beli siap... no more sewing project.. pasal kebetulan  saya jumpa pulak baju melayu beli kat UITM SKUDAI time convo sale.. sepasang RM50.. haaa apa lagi.. kita rembat terus 4 pasang untuk 4 anak teruna ku... dorang mmg nak seluar yang ada zip... tak nak da seluar jerut2 getah tu... Baju anak dara pulak, jalan2 kat angsana, suruh dia try satu jubah dress ala2 frozen the elsa d queen tu.. terus dia suka.. senyum sampai ke telinga... asyik2 nak menerai aje kerjanya lepas sampai rumah... saya pulak tengah mood jubah gak... no more berbaju kurung..beli siap gak... si en somie pun sama... since tahun ni je rezeki suami da buat umrah 2 kali ( feb n may2015) so dia pun more tu jubah yang lengan pendek tu.. apa yeh namanya kurta? bukan... apa tah.. lupa pulak... so kisah baju raya 2015 - SETTLED!!

0 comments:

Post a Comment

Why 2nd blog?

Established in April 2011 (after a year from existence of my 1st blog). For my personal filing and ease of reference. Also as a place to preserve and a way for my self expression for all my previous learning processes, experiences and the time spent.
*Wish that you all would kindly excuse me for my poor command of English for I'm only an occasional English user.
*I appreciate it very much, if you be kind enough to leave me a note or two to mark your visit.*
*Thank you.*

Friends

Labels

Labels by Items

Powered by Blogger.